Op 1 november 2006 ga ik weer naar Thailand. Ik heb dan mijn laatste nachtdienst gehad en ga daarna naar Schiphol. Hopelijk kan ik deze keer wel wat slapen aan boord, want meestal lukt mij dat niet. Ik blijf deze keer niet zo lang. Ik zal op 28 november weer terug op Schiphol zijn.
Ik heb weer geboekt via 333travel en ga weer met China Airlines.
Deze keer zat er geen overnachting in een hotel in Bangkok bij. Jammer! Werd mij wel aangeboden, maar voor 28 euro. Dat vind ik wat te prijzig. 20 euro (1000 baht) had ik wel gedaan.
Ik heb in verband met de wateroverlast in Pattaya en omgeving besloten om maar naar het noorden te gaan. Ik zal waarschijnlijk weer naar Chiang Mai gaan. De bedoeling is dan om na landing in Bangkok een ticket te kopen voor een binnenlandse vlucht naar Chiang Mai. Een hotel heb ik natuurlijk nog niet geregeld.
Ik heb begrepen dat het vliegtuig deze keer op het
nieuwe vliegveld zal landen Op 28 september 2006 heeft de nieuwe luchthaven:
"Bangkok Suvarnabhumi International Airport" haar deuren voor passagiers
geopend.
Alle internationale vluchten worden vanaf deze datum overgenomen van de huidige
luchthaven "Don Muang".
De nieuwe luchthaven ligt 25 km zuidoostelijk ten opzichte van het centrum van
Bangkok. Het centrum is in 40 min. te bereiken via 2 nieuwe Highways.
Geen gemakkelijke naam, maar wel een die is gekozen door Koning Bhumibol en
'Land van de gouden mogelijkheden' betekent. Dat is heel wat beter dat de oude
naam voor dit immense gebied: Cobra Moeras! Suvarnabhumi wordt uitgeproken als: "suwanna-poom".
De eerste vraag luidt: hoe komen we op de luchthaven, op circa 30 kilometer ten
zuidoosten van het centrum van Bangkok? Voor 70 eurocent neemt u de
airconditioned bus, naar keuze vanaf Don Muang, Hua Lampong Railway Station, de
Sri Phraya Pier, Bang Lamphu. Bang Na Intersection, Samut Prakan of Sri Nakarin
Road. Openbare bussen rijden tussen de nieuwe luchthaven en Chonburi, Pattaya,
Nong Khai en de Cambodjaanse grens bij Poi Pet.
Wie bij aankomst bus of taxi wil nemen, moet bij de passagiersterminal eerst een
shuttlebus nemen (10 minuten) naar het Public Transport Centre, waar autobussen
en taxi's mogen wachten. Taxi's mogen wel passagiers afleveren bij de terminal,
maar niet oppikken. Als gevolg van de protesten tegen deze opzet, overweegt de
luchthaven een minder strikt regime.
In de passagiersterminal is alles groter dan groot en met 111 bij 444 meter de
grootste overspanning van een enkele ruime ter wereld. De terminal, die een
aardbeving van 9 op de schaal van Richter kan weerstaan, telt 360 check-in
counters, 120 counters om inkomende passagiers te controleren en 72 voor
vertrekkende passagiers. Zij kunnen desgewenst hun auto kwijt in een van de twee
garages vlak bij de terminal, geschikt voor ruim 5000 voertuigen. In totaal
heeft Suvarnabhumi ruimte gereserveerd voor 15.600 auto's. Nog niet is bekend
hoeveel het parkeren op de diverse plaatsen gaat kosten.
De nieuwe Suvarnabhumi luchthaven is veel ruimer en moderner dan de huidige
luchthaven, de totale oppervlakte is maar liefst 5 maal zo groot en de
passagiersterminal is met 563.000 vierkante meters het grootste gebouw ter
wereld. Bij de opening zullen twee paralelle landingsbanen gebruikt worden met
een totale capaciteit van 76 vluchten per uur. In de toekomst zullen er nog twee
landingsbanen bij komen.